Prodaja preko interneta – kako napraviti sajt za prodaju

Da li želite da imate svoj biznis koji staje u džep?

Svima nama treba dodatni novac – a izgradnja internet prodavnice je savršen način za generisanje dodatnog prihoda. Zapravo, očekuje se da će do kraja 2021. godine prodaja preko interneta činiti 17,5% od ukupne maloprodaje širom sveta! 

Prodaja preko interneta nije samo prolazni trend, već je tu da bi se zadržao i potpuno transformisao način na koji prodaja i marketing funkcionišu. Tržišta već menjaju svoj marketinški pravac i biznis model zbog ubrzane digitalizacije širom sveta, a za vlasnike biznisa je neophodno da se prilagođavaju inovacijama kako bi finansijski podneli ekonomske promene.

Uprkos zapanjujućoj statistici o rastućoj popularnosti internet prodaje, gotovo polovina američkih preduzeća još uvek nema web sajt, dok je na Balkanu taj procenat znatno manji. Što znači da je sada savršeno vreme za ulaganje u razvoj biznisa, kako bi vreme bila vaša konkurentska prednost. 

Bez obzira da li već posedujete online prodavnicu ili preduzimate prve korake u svetu e-trgovine, ovaj vodič će vas provesti kroz proces prodaje preko interneta, kreiranja i optimizacije web sajta kao i marketinških strategija koje provereno mogu da dupliraju vaš profit na mesečnom nivou!

Kako započeti prodaju preko interneta?

Saznajte u ovom tekstu.

Prodaja preko interneta grafički element

Šta možete prodavati preko interneta?

Bilo da je u pitanju trgovina na malo ili veliko, prodaja preko interneta gotovo da nema ograničenja. 

Možete da prodajete razne proizvode, kao što su odeća, obuća, kozmetika, igračke, knjige, elektronika ili bilo šta drugo. Takođe, ako se bavite ugostiteljstvom, hranu možete prodavati putem sajta. Osim toga, i usluge možete prodavati na internetu. 

Ipak, da biste definisali svoje idealno tržište usredsredite se na jednu stvar. 

Pokušajte da pronađete industrije u kojima konkurencija nije suviše jaka na internetu, pa možete relativno lako i brzo da se rangirate na visokim pozicijama u rezultatima pretrage. 

Šta ne možete prodavati preko interneta?

Kao što smo rekli, prodaja preko interneta nudi gotovo beskonačne mogućnosti.

Ipak, postoje proizvodi koje ne smete prodavati, pogotovo ukoliko niste registrovani za tu delatnost.

Iako ovakve stvari zavise od države do države, postoji lista proizvoda koje ne smete prodavati na svom web sajtu u ogromnoj većini zemalja. Drugi su dozvoljeni, ali uz ograničenja. 

Pored toga, svaka država imaju svoje zakone i propise, pa isporuka i naručivanje u inostranstvu donose dodatne komplikacije, zato ćemo se fokusirati samo na domaće tržište. 

Prodaja alkohola online u principu nije zabranjena, ali ne možete prodavati svoje piće ukoliko se zvanično ne bavite proizvodnjom, prodajom i isporukom alkohola kao registrovano preduzeće.

Ukoliko planirate da prodajete upravo alkoholna pića koja pravite, raspitajte se kod pravnika kako funkcioniše procedura, jer prodaja alkohola “na crno” putem interneta može sa sobom povući ozbiljne zakonske sankcije. 

Postoje pravnici koji se bave samo internet trgovinom, pa nećete imati puno problema da pronađete onog pravog.

Ljubitelji duvana mogu neke proizvode naručiti putem interneta, ali sam duvan obično nije među njima. To znači da možete prodavati pepeljare, tabakere, pribor za motanje, muštikle i ostale proizvode vezane za duvan, ali ne i cigarete. 

Pre nego što pokušate prodaju preko interneta za duvanske proizvode, proverite zakone kako biste izbegli pravne komplikacije.

Ljubitelji životinja s pravom imaju ozbiljnu zabrinutost kada se životinje prodaju preko interneta. Kupovina kućnog ljubimca i njegovo slanje kući je legalno u mnogim državama, iako organizacije za zaštitu životinja imaju opravdanu zabrinutosti zbog prakse koja se sprovodi tokom uzgoja i transporta. 

Sa druge strane, zabranjeno je da se egzotične životinje prodaju preko interneta, ali i van njega.

Kada je u pitanju prodaja putem interneta, lekove ne smeju da prodaju ni apoteke, već samo kozmetičke preparate. Imajte na vidu da sve što je ilegalno da se prodaje van interneta, ilegalno je da se prodaje i na njemu. 

Istražite konkurenciju, istražite tržište, istražite kupce

Istraživanje je temelj za izgradnju svakog biznisa, jer ukoliko ne analizirate detaljno čitavo tržište, vaša prodaja preko interneta izgledaće kao da hodate po mraku. 

Na prvi pogled može se činiti da su sve industrije zauzete, ali to nije istina – možete se pozicionirati mnogo bolje u odnosu na konkurenciju ako skrojite marketing strategiju koja će pokriti segmente i želje tržišta koji su oni zapostavili.

Ciljanim istraživanjem možete otkriti neispunjene zahteve potrošača čak i unutar popularnih kategorija proizvoda.

Na primer: igračaka ima u izobilju. 

Međutim, neki roditelji su zabrinuti zbog izlaganja dece nebezbednim hemijskim sredstvima, pa ako primetite da niko od konkurencije nije ponudio ono što kupcima treba, to je vaša idealna prilika da se svojom ponudom pozicionirate ispred konkurencije. 

Da biste znali šta kupcima nedostaje, istražite:

  • Društvene mreže – steknite uvid u žalbe, zahteve i preporuke kupaca za slične proizvode i usluge koje vi nudite
  • Google – uporedite obim pretrage za proizvode i usluge slične vašima, kao i pitanja koja korisnici postavljaju 
  • Forumi – na forumima se okupljaju istomišljenici i prilično jasno možete videti šta je to što muči vaše kupce 
  • Web sajtovi konkurencije – analizirajte šta je to što većina ima ili nema, i prepoznajte potencijal koji možete iskoristiti za izgradnju svog internet biznisa

Pored konkurencije, potrebno je da analizirate ličnost vašeg kupca.

Šta je to što ga drži budnim noću?

Zbog čega može da se odluči za vaš biznis?

Zamislimo sledeću scenu.

Vaš biznis se bavi prodajom prečišćivača za vazduh. Kratkim istraživanjem možete lako doći do podataka koji su gradovi u Srbiji najzagađeniji. Zatim, targetirate one ljude koji se najviše brinu zbog lošeg kvaliteta vazduha, a imaju mogućnosti da ga kupe, i obraćate se njima. 

Kako biste još više “filtrirali” tržište možete targetirati osobe u najzagađenijim gradovima uzrasta između 26 i 50 godina, sa većim mesečnim primanjima koji imaju porodicu sa decom. Ta ciljna grupa predstavlja potencijalne kupce. Nema smisla rasipati resurse na marketing targetirajući celu Srbiju – zato pažljivo istražite i napravite avatar svog kupca.

Najbolje ideje za proizvode za prodaju preko interneta rađaju se na preseku potreba, preferencija i interesa ciljne publike. 

Odvojite vreme.

Stavite sve podatke na papir, i kada ste sigurni da ste pronašli idealnog kupca, nišu, i proizvod ili uslugu koju ćete prodavati, vreme je da napravite web sajt, odnosno online prodavnicu. 

Izaberite relevantno ime domena

Baš kao i ime vašeg biznisa, ime domene je jedinstveni identifikator vašeg brenda za potrošače. Osim što ih vodi do vaše internet prodavnice, pravo ime domena takođe može poboljšati i svest o brendu.

Pokušajte da budete jedinstveni.

Imena domena sa „tačnim podudaranjem“, kao što je prodajaprekointerneta.com, nekada su bila u fokusu među vlasnicima biznisa, jer su imena bogata ključnim rečima olakšavala rangiranje u rezultatima pretrage. Međutim, to više nije slučaj.

Izbegavajte crtice i brojeve, reči koje se teško izgovaraju, slučajne rime i nazive koje mogu da zbune kupca u pomisli da se nalazi na sajtu druge kompanije. 

Važno je da ime bude kratko i lako pamtljivo. 

Ime vašeg domena mora biti kraće od 12 znakova. To je savršena dužina za lako pamćenje i kucanje. 

Kako napraviti sajt za prodaju proizvoda i usluga?

Danas postoje mnoge platforme koje vam omogućavaju da napravite sopstvenu internet prodavnicu, bez potrebe za naprednim tehničkim veštinama, kodiranjem ili nekoliko kompjuterskih ekrana ispred vas. 

Sve što vam treba je internet konekcija i sjajna biznis ideja!

Prilikom pokretanja internet prodavnice, prvi korak je pronaći idealan način za podizanje web sajta za vaše potrebe. 

Postoji mnoštvo načina kako napraviti internet prodavnicu. 

Možda je primamljivo započeti sa najjeftinijim kreatorom web stranica. Mana je što ćete možda kasnije morati da migrirate svoj sajt na bolji server, kako zbog brzine samog sajta tako i zbog funkcionalnosti. 

Savet je da uvek razmišljate na dugoročnom planu, čak i ako trenutno želite da napravite malu online prodavnicu. 

Najčešće platforme za kreiranje web sajta su WordPress, koja je najpopularnija platforma na svetu (preko 62% sajtova na internetu kreirano je u WordPress-u), sa WooCommerce dodatkom koji omogućava funkcionalnosti online prodavnice. Pored toga, popularni su i Shopify, Wix i Magento. 

Kada analizirate različite opcije, zapitajte se:

Da li ova platforma može da podrži rast mog poslovanja? 

Da li ću doživeti pad performansi nakon što moj biznis pređe određeni prag prometa ili prodaje?

Da li će ova platforma omogućiti neophodnu sajber bezbednost?

Morate razmišljati i o zaštiti podataka ličnosti, jer njihovo kršenje predstavlja i finansijski i reputacijski rizik. Sa rastućim nizom alternativa, savremeni potrošači će verovatno dvaput razmisliti o kupovini u internet prodavnici koja:

  • Nedavno je pretrpela hakovanje sistema 
  • Nema SSL sertifikat za sigurnu konekciju
  • Ne pruža informacije o načinu plaćanja i skladištenju podataka

Kada se pitate kako napraviti sajt za prodaju, morate imati na umu više različitih faktora koji mogu da utiču na vaše poslovanje. 

Ukoliko pak niste sigurni koje tehničko rešenje je naidealnije za rast vašeg biznisa, angažujte agenciju za digitalni marketing koja će sve to da uradi za vas, na način koji vašem biznisu najviše odgovara.

Dizajn web sajta mora biti prilagođen mobilnim telefonima 

Da li ste znali da skoro polovina internet posetioca na svetu pretražuje putem pametnih telefona?

2021. godine mobilni uređaji (bez tableta) generisali su 54,8% globalnog internet prometa, neprekidno se krećući oko 50 procenata od početka 2017. godine.

Zbog toga je prilagodljiv dizajn sajta danas krucijalan za bilo kakav uspeh prodaje na internetu. 

Evo kratkog objašnjenja prilagodljivog dizajna i kako on funkcioniše. U osnovi, odgovorni dizajn je način kreiranja web stranice tako da se njen sadržaj automatski prilagođava veličini ekrana sa kojeg se pristupa sajtu. 

Odgovorni dizajn sprečava da slike budu veće od širine ekrana i omogućava da sadržaj bude čitljiv na telefonima i tabletima. 

Ukoliko vaš sajt nema prilagodljiv dizajn, korisnik će veoma teško da se “kreće” po njemu, a potencijalni kupci mogu biti frustrirani u pokušaju da shvate kako da kupe nešto, zbog čega možete izgubiti veliki prihod. 

Dodajte kategorije i proizvode na web sajt

U redu, napravili ste web sajt i sada se pitate kako urediti online prodavnicu.

Da biste vašu prodavnicu učinili lakom za kupovinu, podesite stranice kategorija proizvoda, napišite sjajne opise proizvoda ili usluga i postavite kvalitetne slike koje će pomoći kupcu da se odluči da klikne na to dugme “Kupi”.

Dobar opis proizvoda treba da govori o tome koje probleme može za kupca da reši, ističući glavne benefite radi podsticanja prodaje. Nemojte sebe hvaliti u opisu, jer to svi rade, a kupce ne zanima – njih zanima kako vaš proizvod može njima da koristi, odnosno kako može da ispuni njihove potrebe.

Možda im je potreban vaš proizvod kako bi uštedeli novac, stekli samopouzdanje, predstavili socijalni status i tako dalje. Ovde na scenu stupa vaša prethodna analiza idealnog kupca o kojoj smo govorili u tekstu iznad. 

Tajna opisa koji prodaju proizvod je: 

  • Objasnite kome je namenjen ovaj proizvod
  • Navedite osnovne karakteristike proizvoda (veličina, materijal itd.)
  • Predložite kada nekome treba ovaj proizvod
  • Pomozite kupcu da zamisli u kojim situacijama će mu vaš proizvod koristiti

Veoma je bitno da ne upadnete u zamku u koju upadaju mnogi vlasnici biznisa. Izbegnite žargonizme, kliše opise poput “Mi smo najkvalitetniji” i duge rečenice koje je jako teško čitati i razumeti. 

Pored opisa, važno je da ne štedite na kvalitetu fotografija vaših proizvoda ili usluga.

Preporučljivo je da unajmite profesionalnog fotografa. Iako predstavlja određeni trošak, taj trošak je jednokratan, a slike će stalno reprezentovati ono što prodajete. 

Takođe razmislite o nabavci fotografija od 360 stepeni ako prodajete predmete veće vrednosti, poput nameštaja, mašina ili određenih vrsta odeće. 

Prema podacima koje je dostavio Webrotate 360, vlasnici preduzeća prijavljuju porast prodaje od 5% do 40% na internetu nakon dodavanja funkcije pregleda proizvoda od 360 stepeni na svoj sajt.

To je zato što, kada se proizvod prodaje preko interneta, on ne može da se vidi iz svih uglova, a pregled proizvoda od 360 stepeni će im pomoći da se odluče za kupovinu kod vas. 

Pored toga, kategorišite proizvode. 

Kategorizacija web stranica pomaže u uspostavljanju veze između različitih stranica proizvoda. 

Kategorije proizvoda su posebno potrebne da bi se pravilno prikazao vaš katalog i učinio vaš asortiman vidljivijim.

Primera radi, većina maloprodaja odeće ide sa kategorijama “Muška odeća”, “Ženska odeća”, “Vesti iz mode” i slično.

Često se zasnivaju na uobičajenim upitima za pretragu ili sezonskim karakteristikama. 

Kada kreirate stranice kategorija proizvoda, dodajte dodatne filtere koji pomažu kupcima da suze svoj izbor. Kod prodaje garderobe, najčešće su to „Veličina“, „Raspon cena“, „Boja“, „Materijal“ itd.

Naravno, vi ćete kategorije prilagoditi za potrebe vašeg biznisa. 

Ista je situacija iako prodajete usluge. 

Možda se bavite servisom klima uređaja, u tom slučaju kategorije mogu glasiti: “Servis klima”, “Montaža klima”, “Demontaža klima”, “Popravka klima”, itd. 

Istaknite način i cenu isporuke

Da li ste znali: 56% potrošača neće kupiti kod prodavca nakon lošeg iskustva sa isporukom proizvoda. 

Zato je potrebno da jasno istaknete troškove, uslove, vreme isporuke kao i moguća ograničenja isporuke ukoliko postoje.

Nudite li besplatnu isporuku na kućnu adresu? 

Uspostavite realni prag „besplatne dostave“ kako biste privukli veći broj kupaca i podstakli veću prosečnu vrednost porudžbine. 

Sa kojom kurirskom službom sarađujete? 

Cene, rokovi i ograničenja isporuke variraju od jednog do drugog prevoznika. Razmotrite sve opcije koje su vam na raspolaganju i dajte prednost onima koji nude najbolji odnos cene i vrednosti. Na primer, jeftiniji dobavljač možda neće prihvatiti glomazne predmete ili neće ponuditi osiguranje u slučaju oštećenja.

Možete izgubiti kupce/klijente ukoliko se opredelite za kurirsku službu koja nije pouzdana, jer njih neće zanimati ko je kriv – sve što će znati je da im proizvod nije stigao, nije stigao u dogovorenom roku, ili nije stigao čitav.  

Reklamiranje na internetu grafički element

Kako reklamirati svoj online biznis?

Najgora noćna mora svakog preduzetnika je da se probudi i vidi 0 nula aktivnih posetilaca na sajtu. 

Da biste bili sigurni da vaša nova internet prodavnica vrvi od potencijalnih kupaca, moraćete dati prioritet nekolicini marketinških kanala koji su najrelevantniji za svaki biznis, pa tako i za vaš. 

Prodaja preko interneta uz društvene mreže

Društvene mreže su neizostavni marketinški kanali. 

U kojoj god niši da poslujete, budite sigurni: vaša ciljna publika provodi tamo vreme. Aktivno delite slike proizvoda i preglede iza kulisa (popularni “Behind the scenes”), odgovarajte na sve poruke koje vam stignu, komunicirajte sa pratiocima, osluškujte njihove potrebe. 

Statistički podaci ukazuju na to da će se kupci pre odlučiti za proizvod ili uslugu jednog brenda ukoliko imaju direktnu komunikaciju sa kompanijom putem društvenih mreža. Osim toga, imate razne mogućnosti za generisanje prodaje putem istih. Najavite dan kada lansirate novi proizvod i podstaknite ljude da ga probaju i kupe, nudeći posebne popuste tog dana. 

Koristite uticajne osobe, popularne “influensere”. 

Saradnja sa influenserima u ranim fazama vašeg biznisa može pomoći da privučete prve prodaje, kao i da povećate vidljivost vašeg brenda i web sajta.

Ne zaboravite na plaćeno oglašavanje – ciljane Facebook kampanje mogu olakšati oktivanje vašeg brenda i proizvoda/usluga. 

Ne postoji postoji kompanija na svetu koja ima više podataka o svojim korisnicima od Facebook-a. 

Pored vašeg uzrasta, pola i datuma rođenja, Facebook takođe zna koje sajtove posećujete, koliko često, koliko vremena provodite tamo, pa sve do informacija koje se tiču vaših muzičkih ukusa i gurmanskih preferencija. 

Ukratko – Facebook zna gotovo sve o svakom svom korisniku!

Za prodaju preko interneta, te informacije su izuzetno vredne za oglašavanje na društvenim mrežama jer možete da napravite reklamnu kampanju koja će da cilja samo vašeg idealnog kupca, bez rasipanja resursa na plasiranje reklama korisnicima koji nisu zainteresovani za proizvode ili usluge koje nudite. 

Više o menadžmentu društvenih mreža saznajte na ovom linku

Google oglašavanje za brze i efikasne rezultate 

Broj marketinških kanala koji su efikasniji od Google-a iznosi 0.

Prodaja preko interneta najefikasnije može da se pospeši reklamiranjem na Google-u.

Google oglašavanje vam omogućava da ciljate oglase prema tipu kupaca koje želite i ujedno filtrirate one koje ne želite, kako bi kampanja bila što efikasnija i donela što veći povraćaj uloženih sredstava. 

Kada se oglašavate na internetu pomoću Google Ads-a, možete da koristite različite metode targetiranja ciljne publike da biste dosegnuli do potencijalnih kupaca u pravom trenutku, odnosno u trenutku kada traže proizvode ili usluge koje vi nudite!

Plasiranjem Google reklame pozicioniraćete se u samom vrhu rezultata pretrage za relevantne ključne reči koje korisnici unose u pretraživač – što će za kratko vreme generisati više poseta na vašem sajtu i samim time ostvariti veći prihod!

Za razliku od većine drugih oblika reklamiranja, Google oglašavanje ima određeni nivo predvidljivosti. Ta predvidljivost eliminiše veliki deo nesigurnosti i omogućava vam da poslujete na nivou za koji znate da vam može doneti profit, jer je svaka kampanja potpuno merljiva tako da je možete optimizovati prema ostvarenim rezultatima.

Više o Google oglašavanju možete pročitati na ovom linku

SEO za dugoročni razvoj biznisa

SEO (Search Engine Optimization) je Google-ov način da utvrdi koje web stranice zaslužuju visoko rangiranje za svaki upit unet u njegov pretraživač. 

Korisnici veruju pretraživačima, a postizanje prve pozicije u rezultatima pretrage signalizira pretraživačima da je vaša web stranica verodostojan izvor informacija, odnosno da vredi da je prikaže svom korisniku. 

Što se više rangirate u rezultatima pretrage, to ćete više generisati klikova i prometa. SEO takođe poboljšava korisničko iskustvo, povećavajući šansu da internet posetioci postanu stalni kupci.

SEO je veoma isplativ. 

Naravno, i dalje možete da kupite prostor u rezultatima pretrage pomoću Google oglašavanja, ali na dugoročnom planu SEO je odličan način da privučete relevantan saobraćaj na svoju web stranicu. 

Najbolje od svega: jednom kada se rangirate visoko u rezultatima pretrage, generišete svakodnevno nove kupce potpuno besplatno!

Više o optimizaciji web sajta možete pročitati na ovom linku

Lokalna optimizacija za lokacijske pretrage

Zamislite da vas boli zub.

Šta je prvo što ćete uraditi?

Potražićete na Google-u najbližeg stomatologa. 

Ordinacija koja je među prvima izašla sa lokacijom, kontakt telefonom i mapom će dobiti novog kupca stomatoloških usluga. 

Tome upravo služi Google My Business (GMB). 

Google My Business (GMB) je besplatna alatka koja pomaže lokalnim biznisima u upravljanju informacijama o njihovom poslovanje koje se pojavljuju na Google pretrazi i Google Mapama. … Dakle, veoma je važno da se podaci o vašem preduzeću prikažu kada ih ljudi pretražuju, pogotovo za lokalne biznise. 

Obavezno osigurajte da su informacije na Google-u precizne i potpune, ispraćene sa kvalitetnim fotografijama proizvoda ili prostora. 

Više o lokalnoj optimizaciji možete pročitati na ovom linku

Blog za povezivanje sa ciljnom publikom

Prodaja preko interneta nije “jednosmerna ulica” – ne možete se samo pojaviti na tržištu i očekivati da će kupci sami dolaziti. Morate koristiti sve raspoložive metode kako biste povećali autoritet svog sajta, privukli internet posetioce i naposletku ih ubedili da je vaš biznis pravi izbor za kupovinu. 

Jedan od najefikasnijih načina da privučete veliki broj internet posetioca iz ciljne grupe je kreiranje kvalitetnog bloga. Blog objave trebaju biti optimizovane za ključne reči koje se tiču vaše industrije. To su uglavnom informacioni upiti koji počinju sa “Kako…”, “Koji…”, “Zašto…” itd.

Dakle, blog objavama odgovarate na pitanja vaše ciljne publike bez da im tražite išta za uzvrat, a oni će vam uzvratiti tako što će sa tog blog teksta potencijalno otići na prodajnu stranicu i izvršiti kupovinu, ili barem ostaviti svoj email. 

Suština kreiranja kvalitetnog sadržaja za blog je da dajete vrednost kupcima unapred, što će ih privući da dođu na vaš sajt i stvoriti poverenje između ciljne publike i vašeg brenda.

Pored toga, možete ponuditi priručnike u elektronskom obliku koji će im pomoći da nešto urade sami, a za uzvrat samo treba da ostave svoju email adresu. 

Na taj način ćete širiti mrežu informacija o vašoj ciljnoj publici što će vam pomoći da efikasno prodajete proizvode ili usluge preko interneta. 

U odnosu na konkurenciju koja najčešće šalje šablonske poruke „Naš kvalitet je najbolji“, vi ćete pružiti pravu vrednost kupcima, a oni će to znati da cene.  

Za internet prodaju, veoma je važno da uđete u proces razmišljanja kupca jer drugačije razmišlja kada je na internetu, u odnosu na to kad se nalazi u fizičkoj prodavnici. 

U fizičkoj prodavnici kupac može da vidi proizvod iz svih uglova, dodirne ga i upita nešto prodavca, dok na internetu njegov tok misli zavisi isključivo od performansa sajta, njegovih funkcionalnosti i prodajnog teksta.

Sada verovatno mislite – prodaja preko interneta nije laka. 

Potrebno je skrojiti čitav biznis plan i marketing strategiju specifično za vaš biznis, a to je nešto što zahteva dugogodišnje iskustvo. Ukoliko želite da vam pomognemo oko pokretanja i razvoja vašeg online biznisa, zakažite besplatan razgovor sa ekspertom za digitalni marketing u trajanju od 30 minuta i mi ćemo odgovoriti na sve vaše nedoumice. 

Napiši komentar